CHRÁNĚNÉ BYDLENÍ
POSLÁNÍ SLUŽBY
Posláním služby Chráněné bydlení MENS SANA, z.ú. je poskytovat lidem s chronickým duševním onemocněním aktivní podporu v průběhu bydlení tak, aby po ukončení pobytu mohli samostatně bydlet s co nejnižší podporou.
CÍLE POSKYTOVANÉ SLUŽBY
Cílem služby je:
Uživatel, který získal dovednosti a schopnosti, které mu umožní samostatné bydlení podle jeho potřeb a možností:
· uživatel si umí zajistit stravu,
· uživatel si umí nakoupit,
· uživatel zvládá úkony osobní hygieny,
· uživatel udržuje domácnost v čistotě,
· uživatel získá návyky související s denním režimem,
· uživatel získá návyky související s pracovním uplatněním,
· uživatel dokáže hospodařit s financemi,
· uživatel využívá běžně dostupných služeb.
Uživatel, který umí samostatně zacházet se svou nemocí:
· uživatel spolupracuje se svým psychiatrem,
· uživatel dodržuje předepsanou léčbu,
· uživatel ví, co udělat v případě zhoršení psychického stavu.
Uživatel, který získal dovednosti k navazování a udržení sociálních kontaktů:
· uživatel umí navazovat a udržet si vztahy s rodinou, se známými a s přáteli, s vrstevníky.
Uživatel, který zvládá vyřizovat běžné záležitosti při komunikaci s různými institucemi:
· uživatel zvládá zajistit si osobní záležitosti,
· uživatel zvládá jednání s úřady.
ZÁSADY SLUŽBY
- individuální přístup ke každému uživateli – přístup vychází z reálných potřeb, možností a zdrojů uživatele
- rovnocenný přístup ke každému uživateli – pracovníci služby jednají s uživatelem na základě partnerského vztahu
- respektování svobodné volby uživatele – pracovníci vždy respektují svobodnou volbu uživatele při konkrétních krocích v řešení jejich problémů
- respektování práv uživatele – při poskytování služby pracovníci dbají na dodržování práv uživatele
- respektování soukromí uživatele – do bytu docházejí pracovníci za uživatelem po předchozí domluvě s uživatelem, aby nenarušovali jeho soukromí.
CÍLOVÁ SKUPINA
Lidé s duševním onemocněním především z okruhu psychóz a afektivních poruch, ve věku od 18 do 64 let, s trvalým pobytem v Ostravě a v blízkém okolí, kteří jsou v nepříznivé sociální situaci v oblasti bydlení. Nepříznivá sociální situace v oblasti bydlení znamená, že uživatel v důsledku nemoci nezvládá samostatně bydlet.
Službu neposkytujeme osobám
- závislým (kromě fáze prokazatelné abstinence min. půl roku)
- s jiným zdravotním postižením (těžké smyslové, střední a těžké mentální postižení)
- které by využíváním služby chtěly vyřešit pouze to, že nemají kde bydlet
- s ochrannou léčbou (sexuologickou, protialkoholní, toxikomanickou) v důsledku násilného trestného činu
- s agresivním chováním, diagnostikovaným psychiatrem
- imobilním osobám nebo osobám s vážnými pohybovými problémy (prostory nejsou bezbariérové)
- vyžadujícím nepřetržitou podporu
Poznámka: Sídlo MENS SANA, z.ú. není bezbariérové, nachází se ve 3. podlaží bez výtahu. Osobám, kterým z těchto důvodů nemůžou pracovníci služby poskytnout rozhovor v sídle organizace, nabídnou pracovníci služby setkání na jiném vhodném místě. Byty chráněného bydlení nejsou bezbariérové.
KAPACITA SLUŽBY
Celková kapacita pro sociální službu chráněného bydlení MENS SANA, z.ú. je 25 uživatelů
V rámci služby chráněnéhobydlení nabízíme uživatelům:
Pomoc při zajištění stravy
· pomoc s přípravou stravy, pomoc s nákupy, stolování.
Poskytnutí ubytování (v případě potřeby praní a drobné opravy ložního prádla a ošacení, žehlení)
Pomoc při zajištění chodu domácnosti
· pomoc při běžném úklidu a údržbě domácnosti,
· pomoc při údržbě domácích spotřebičů,
· pomoc v hospodaření s penězi a běžnými pochůzkami.
Pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu
· pomoc při úkonech osobní hygieny.
Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
· nácviky dovedností podle individuálních potřeb,
· vzdělávací kurzy,
· kulturní akce,
· podpora při získávání návyků souvisejících se zařazením do pracovního procesu.
Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
· doprovázení do veřejných institucí (lékař, úřad, soud, škola a jiné),
· podpora a pomoc při využívání běžně dostupných služeb a informačních zdrojů (pošta, obchod, lékárna, kadeřník, knihovna a jiné),
· pomoc při kontaktu s rodinou, přáteli, známými, sousedy.
Sociálně terapeutické činnosti
· podpůrné rozhovory s uživatelem a jeho blízkými,
· činnosti směřující ke zlepšení sociálních schopností a dovedností (nácviky a doprovody),
· podpora v oblasti partnerských a přátelských vztahů,
· podpora a udržování kontaktu v období hospitalizace.
Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
· pomoc při komunikaci s úřady, s opatrovníky, se zaměstnavateli a dalšími institucemi,
· sociální poradenství – týkající se sociálních dávek a služeb, podpora při vyřizování invalidních důchodů, poradenství při výběru služeb a pomoc při jejich zprostředkování,
· pomoc při vyřizování běžných záležitostí (poradenství při podepisování smluv, při navrácení způsobilosti k právním úkonům a jiné).
PRACOVNÍ POSTUPY
Zaměstnanci se při své práci řídí těmito metodickými materiály:
·Standardy kvality
·Pracovními postupy pro pracovníky v přímé péči, Pracovními postupy pro sociálního pracovníka
·Etickými zásadami pracovníků MENS SANA, z.ú.
·Směrnicemi ředitele
·Organizačním řádem
·Provozním řádem
POUŽÍVANÁ METODA PRÁCE
Formou sociální práce je případová sociální práce – case management: jde o dlouhodobou formu spolupráce sociálního pracovníka s uživatelem, o navázání vztahu na základě vzájemné důvěry mezi uživatelem a pracovníkem. Pracovník je průvodcem uživatele službou i zprostředkovatelem jiných potřebných služeb.
Pracovníci služby chráněného bydlení pracují s uživateli metodou Care, která je založena na principech Recovery/úzdravy uživatelů. V organizaci funguje systém klíčových pracovníků, kdy každý uživatel má svého pracovníka, který je mu průvodcem a oporou v řešení jeho problémů. V týmu máme také peer konzultanty, kteří předávají uživatelům své zkušenosti na cestě k úzdravě.
Ochrana před předsudky a negativním hodnocením
Služba chráněné bydlení vytváří uživatelům při poskytování sociální služby takové podmínky, aby se v co největší míře začlenili do běžného života.
Pracovníci při komunikaci s uživateli respektují jejich věk, životní zkušenosti a individualitu.
Pravidla pro komunikaci s uživateli:
· Pracovníci oslovují uživatele důstojným způsobem. Uživatelům vykají a před jménem používají oslovení „pane, paní“. Vzájemné tykání je možné, pokud si to uživatel přeje a pracovník s tím také souhlasí.
· Pracovníci nenazývají uživatele psychologickou, zdravotní diagnózou, nepoužívají pojem těžký a lehký případ.
· Uživatele, kterého doprovází pracovník na úřad, k lékaři či jinam, nenazývá pracovník uživatelem služby. Před plánovaným doprovodem si proto s uživatelem nejprve domluví „scénář“ jednání – zda se jedná pouze o doprovod nebo pracovník bude i aktivně pomáhat s vyřízením záležitostí. Vyjasní si také, jak postupovat v situaci, kdy by byl dotázán na vazbu k uživateli. Nejprve nabídne, že se představí jménem – jako doprovod – známý, kamarád. Můžeme sdělit, že “jsme tam s pánem/paní”. Jako pracovník organizace poskytující sociální službu se představuje pouze na výslovné přání uživatele.
· Pracovníci služby nemají žádné firemní oblečení, ani jiným způsobem se neodlišují (např. logem na oděvu), takže při doprovodech uživatelů neupozorňují na to, že jsou pracovníky služby.
· Pracovníci usilují o to, aby život uživatelů v chráněném bydlení byl co nejpřirozenější. Uživatelé nosí domácí oblečení, určují si dobu vstávání, jídla, hygieny a způsob trávení času.
· Do povědomí veřejnosti přispíváme osvětovou činností pomocí celostátních kampaní Týdny pro duševní zdraví a Duben, měsíc bláznovství (např. Crazy fest) a příležitostně díky tematickým pořadům v televizi o duševních nemocech a osobách s duševním onemocněním (např. Ta naše povaha česká, Dobré ráno s ČT).
Podmínky pro uplatňování vlastní vůle uživatelů při řešení nepříznivé situace
Při sjednávání služby a v průběhu poskytování služby jsou pracovníci rovnocennými partnery uživatele. Zaměstnanci respektují vlastní vůli uživatele a jeho rozhodnutí.
- Pracovník spolupracuje s uživatelem na naplňování jeho cílů a potřeb obsažených v individuálním plánu uživatele. Pracovník přitom respektuje uživatelovo přání a rozhodnutí. Pokud má uživatel přání, které je podle pracovníka rizikové, pracovník jej na rizika upozorní, ale rozhodnutí nechá na uživateli.
- Uživatel má možnost se svobodně rozhodnout o uspořádání každodenního života a samostatně řešit své záležitosti. Uživatel se sám rozhoduje, jak si zorganizuje svůj volný čas. Pracovníci podporují uživatele v samostatném rozhodování. Uživatel má právo na přiměřené riziko.
- Uživatel si má možnost dovybavit a vyzdobit pokoj byt dle vlastního vkusu drobnými předměty (např. police, křeslo, obraz).
- Pokud se uživatel rozhodne ukončit službu, může takto učinit okamžitě bez uvedení důvodu, pracovníci respektují volbu uživatele.
V některých situacích je nutné vlastní vůli uživatelů ovlivnit; a to v těchto situacích:
- agresivita uživatele a ohrožování bezpečí svého i druhých
- ničení majetku chráněného bydlení uživatelem
MÍSTO POSKYTOVÁNÍ SOCIÁLNÍ SLUŽBY
Byt č. 5 na ulici Dělnická 385/28, Ostrava-Poruba, 708 00 (2 lůžka)
Byt č. 8 na ulici Dělnická 385/28, Ostrava-Poruba, 708 00 (1 lůžko)
Byt č. 4 na ulici Dělnická 318/42, Ostrava-Poruba, 708 00 (2 lůžka)
Byt č. 6 na ulici Dělnická 318/42, Ostrava-Poruba, 708 00 (2 lůžka)
Byt č. 4 na ulici Dělnická 391/18, Ostrava-Poruba, 708 00 (2 lůžka)
Byt č. 6 na ulici Dělnická 318/42, Ostrava-Poruba, 708 00 (2 lůžka)
Byt č. 1 na ulici Dělnická 320/38, Ostrava-Poruba, 708 00 (2 lůžka)
Byt č. 6 na ulici Dělnická 320/38, Ostrava-Poruba, 708 00 (2 lůžka)
Byt č. 2 na ulici Podmolova, Ostrava-Přívoz, 702 00 (3 lůžka)
Byt č. 1 na ulici Macharova, Ostrava-Přívoz, 702 00 (1 lůžko)
Byt č. 7 na ulici Senovážná 1560/2, 702 00 Ostrava-Moravská Ostrava (1 lůžko)
Byt č. 254 na ulici Havlíčkovo náměstí 741/12, 708 00 Ostrava-Poruba (1 lůžko)
Byt č. 4 na ulici Jílová 1166/33, 702 00 Ostrava-Moravská Ostrava (2 lůžka)
Byt č. 021 na ulici Čs. Exilu 477/13, 708 00 Ostrava-Poruba (2 lůžka)
Kontaktním místem pro zájemce o službu chráněného bydlení je sídlo organizace MENS SANA, z.ú. na adrese Sokolovská 6062/32, 708 00 Ostrava–Poruba. Na této adrese je také zázemí pro pracovníky poskytující službu v bytech chráněného bydlení.
DOBA POSKYTOVÁNÍ SOCIÁLNÍ SLUŽBY
Služba chráněného bydlení v bytech chráněného bydlení je poskytována každý všední den vyjma víkendů a státních svátků. Provozní doba může být upravena podle aktuálního personálního zajištění služby. Uživatelé služby jsou o změnách provozní doby informováni s dostatečným předstihem osobně pracovníky nebo vedoucí služby. Uživatelé CHB mají k dispozici telefonní čísla na pracovníky CHB. Důležitá telefonní čísla jsou vyvěšena v bytech chráněného bydlení.
Pondělí 7:00 – 16:00 hodin
Úterý 7:00 – 16:00 hodin
Středa 7:00 – 16:00 hodin
Čtvrtek 7:00 – 16:00 hodin
Pátek 7:00 – 16:00 hodin
Pracovní pohotovost
Ve všech bytech je vyvěšeno číslo pohotovostního telefonu, který má vždy k dispozici pracovník, který drží pohotovost. Pohotovost je pracovníky držena každý všední den od 16:00 hodin do 7:00 hodin následujícího dne a ve dny pracovního klidu od 7:00 hodin do 7:00 hodin následujícího dne.